Тема уроку. Внутрішня енергія та способи її зміни Дидактична мета: згадати визначення внутрішньої енергії. Ознайомитися з основними способами зміни внутрішньої енергії. Вивчити нові поняття: теплопровідність, конвекція, випромінювання. Закріпити отримані знання. Виховна мета: привчити дітей до охайності при розв’язуванні задач в зошиті, розвивати навики колективної праці, взаємодопомоги та відповідальності. Розвиваюча мета: продовжити розвиток монологічної мови з використанням фізичних термінів; продовжувати вчитися аналізувати умову задачі, аналізувати відповідь однокласників, доводити свою точку зору. Тип уроку: комбінований Прилади та обладнання: колба, штатив, спиртівка, ноутбук, екран, проектор, посудина з водою.... Структура уроку: I. Організаційний момент II. Перевірка домашнього завдання III. Мотивація навчання IV. Повідомлення теми і мети уроку. V. Вивчення нового матеріалу VI. Закріплення вивченого матеріалу VII. Підсумки уроку VIII. Домашнє завдання Хід уроку I. Організаційний момент II. Перевірка домашнього завдання і актуалізація опорних знань Слово вчителя: - Добрий день! На попередніх уроках почали вивчати надзвичайно цікаву і важливу для нас тему – «Теплові явища». Ми розглянули суть понять «теплота», «внутрішня енергія», розглянули способи зміни внутрішньої енергії тіла. Сьогодні ми продовжимо вивчати розділ фізики, що займається дослідженням теплових явищ 1. Поясніть явище (відеороліки): 1). зміна внутрішньої енергії шляхом виконання роботи 2). теплопровідність різних тіл різна 2. Задача (на слайді: Над вогнищем висить гаряча каструля. Поруч лежать: войлочна рукавиця, лист фольги і мокра ганчірка. Яким з цих предметів можна зняти каструлю з вогнища? Обґрунтуй свою відповідь) 3. Бліц - опитування В якій будівлі при однаковій товщині стін тепліше – в дерев'яній чи цегляній? Чому з алюмінієвої кружки важко пити чай, а зі скляного стакана пити набагато легше? Теплопровідність розплавленого алюмінію в 3 рази менше, ніж твердого. Чим це можна пояснити? Чому нагріті деталі охолоджуються у воді швидше, ніж у повітрі? Обґрунтуйте призначення скляних рам в парниках. III. Викладення нового матеріалу Слово вчителя: - Ми повторили з вами способи зміни внутрішньої енергії, явище теплопровідності, але скажіть будь-ласка, чи можна на основі отриманих раніше знань пояснити нагрівання води в чайнику? охолодження повітря в приміщенні? явище утворення морського бризу? передавання тепла від Сонця до Землі? Очевидно, що ні. Напевно крім теплопровідності існують і інші види теплообміну. Наше завдання сьогодні – познайомитись із ними і дати пояснення переліченим явищам. (Повідомлення теми уроку, запис в зошитах, запис домашнього завдання) 1. Конвекція Що ж таке конвекція? Щоб дати відповідь на це питання, розглянемо такі досліди: 1 – й дослід: конвекція в повітрі (вітряк над свічкою) (2 учні вирізають) Питання до учнів: 1). Що відбувається під час конвекції в повітрі? 2). Чому так відбувається? 3). За якої умови може відбуватися конвекція? 2 – й дослід: конвекція в рідині (відео) Питання до учнів: 1). Що відбувається під час конвекції в рідині? 2). Чим конвекція відрізняється від теплопровідності? Завдання: 1. Сформулюйте визначення конвекції. 2. Поясніть явище: дослід із пробіркою. Застосування конвекції (індивідуальне домашнє завдання): 1. Виникнення морського бризу Чого парусніки відпливали ввечері? 2. Принцип приготування їжі у духовці 3. Кругообіг 2. Випромінювання Наступне питання, відповідь на яке хочеться отримати: як же передається тепло від Сонця? Що ми робимо, коли хочемо заховатися від Сонця? Правильно. Ми встаємо під дерево, накриваємося газетою тощо. Якби тепло від Сонця передавалося теплопровідністю або конвекцією, тоді б ми були оточені нагрітим повітрям і ні дерева, ні газета не зіграли б ніякої ролі. До того ж весь простір за межами нашої атмосфери містить розріджене повітря (вакуум). А для того, щоб відбувалася конвекція або теплопровідність, необхідне середовище. Отже, тепло від Сонця передається за допомогою іншого виду теплообміну – випромінювання. (визначення випромінювання, залежність від кольору) IV. Формування навичок практичного використання нових знань (завдання на слайдах) V. Підсумок уроку Нас поглинуло море інформації. Як виплисти в цьому морі? Вочевидь, треба навчитися думати, співставляти, робити висновки. І навіть найменша знахідка на цьому шляху дорожча за чужу премудрість. Тому необхідно навчитися спостерігати, аналізувати, логічно мислити. І тоді вся шкільна премудрість вже не звалиться на вас хаотичною лавою, а легко розкладеться по поличках. Хочеться сподіватись, що сьогоднішній урок розбудити у вас спрагу нових пізнань. Дякую вам за роботу. VI. Домашнє завдання
|