Мета: формувати уявлення про кругообіг води у природі, розвивати вміння аналізувати природні явища, робити висновки; виховувати бажання економно використовувати воду. Обладнання: Таблиця «Кругообіг води у природі»,картки, ватман, клей, кольоровий папір, роздатковий матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу Я всміхаюсь сонечку:
― Здрастуй, золоте ! Я всміхаюсь квіточці,
Хай собі росте!
Я всміхаюсь дощику: ― Лийся, як з відра!
Друзям посміхаюся, Зичу їм добра!
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок учнів. 1. Спостереження за змінами в природі. Гра «Мікрофон» ― Яка зараз пора року? (Осінь) ― Назвіть осінні місяці. (Вересень, жовтень, листопад) ― Який зараз місяць? (Жовтень) ― Яке число? (21 жовтня) ― Що ви можете сказати про стан неба? (Похмуро, сонячно, хмарно) ― Сьогодні тепло чи холодно? ― Чи були опади ? (Дощ, сніг) 2. Індивідуальна робота за картками Картка № 1 З’єднай стрілками
Вода розчин
Сіль розчинник
Вода з розчиненою сіллю нерозчинна у воді речовина Пісок розчинна у воді речовина
Картка № 2 Підкресли назви речовин, що розчиняються у воді
Пісок, цукор, олія, кисень, бензин, сіль, оцтова кислота, нафта, вуглекислий газ, глина, крейда, спирт, крохмаль.
3. Тестові завдання Вода ― це: а) жива природа б) нежива природа в) рукотворний світ
На Землі а) більше води, ніж суші б) більше суші, ніж води в) однаково
Вода може бути: а) у двох станах б) у п'яти станах в) у трьох станах;
При нагріванні вода а) розширюється б) стискається в) не змінюється
Розчинні у воді а) сіль, оцет б) крейда, олія в) пісок, нафта
Вода стає твердою при: а) 0° С; б) - 10°С; в) - 1°С.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльностей. Сьогодні на уроці дізнаємося про те, що вода постійно подорожує, без води немає життя, воду потрібно охороняти. ― Як ви думаєте, для чого нам необхідні ці знання?
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку Тема нашого уроку: «Кругообіг води в природі. Значення води в природі і для людей. Охорона води й економне її використання.» Оголошення очікуваних результатів Наприкінці уроку ви зможете відповісти на питання: ― Що означає Кругообіг води і як він відбувається? ― Для чого потрібна вода ? ― Чому і як потрібно берегти воду?
V. Надання необхідної інформації. Опрацювання учнями статті «Кругообіг води в природі» на сторінці 96-97 в підручнику «Я і Україна»
VІ. Інтерактивна вправа 1. Робота в групах І група ― на ватмані створює колективну аплікацію - схему «Кругообіг води в природі» і демонструє її, супроводжуючи розповіддю. ІІ група працює з деформованим текстом за технологією «Два― чотири ― всі разом» (Пари отримують завдання: опрацювати деформований текст. Пари об’єднуються в четвірки, порівнюють результати попередньої роботи, дійшовши згоди спільно, група закінчує роботу, читають утворений текст.
Деформований текст: O вона, і, краплини, Там, на, перетворюється, охолоджується, води, маленькі. O і морів, нагріває, річок, вода, Сонце, річок, випаровується океанів, поверхні. O вода, у, попадає, в, просочується, Дощова, грунт, моря, і океани. O збільшуються, Утворивши, випадають, краплинки, і хмару, як дощ. O вгору, Легка, високо, водяна, піднімається, пара.
( Сонце нагріває поверхні річок, морів, океанів і вода випаровується. Легка пара піднімається високо вгору. Там вона охолоджується і перетворюється на маленькі краплини води. Утворивши хмару, краплинки збільшуються і випадають як дощ. Дощова вода просочується в грунт і попадає в моря, океани.)
Фізкультхвилинка Імітація рухів на льоду , зі снігом, на морі. Вчитель називає: «море» (діти імітують плавання) ; «лід» (катаються на ковзанах) і т. ін..
Лірична хвилинка Послухайте казку своєї однокласниці Насті Скакодуб і скажіть, як пов’язані події у ній з кругообігом води в природі.
Казка Подорож сніжинки
Падає сніг… Бачите оту маленьку сніжинку? Давайте я розповім, що з нею сталося. Народилась ця красуня високо в небі у величезній хмарі. Одного зимового ранку сніжинка вирушила в подорож. Її підхопив вітер і вони закружляли над Землею. Сніжинка бачила внизу людські будинки і думала: «Мабуть, людям тепло в своїх оселях…». І їй захотілось хоч на мить зазирнути в одну з квартир. Вітер ніби прочитав думки сніжинки, швидко відчинив вікно і маленька красуня вмить опинилась у теплій кімнаті. Нічого не встигла роздивитись наша мандрівниця тому, що стало дуже жарко, на очі накотились сльози. Сніжинка відчула, що її пухнаста шубка стікає водою. Ледве встигла крикнути: «Рятуйте!» Вітер закрутив нею в повітрі і швидко виніс на холод. Там сніжинка відчула полегшення. Її одяг став сухим і гарним. Побачивши своє відображення у склі вікна, сніжинка посміхнулась. Вони ще довго кружляли у свіжому повітрі. А коли вітер посадив її на дерево, сніжинка подумала: «Яка чудова Земля!»
― Як пов’язана казка з кругообігом води у природі ?
2. Розповідь учителя про використання води людиною з демонстрацією фотографій Цікаві факти За все життя людина споживає в середньому 50—60 тонн води. Щоб виростити 1 кг овочів, потрібно затратити 2 тонни води! 3. Охорона води та її економне використання а) Короткі доповіді учнів про забруднення води б) Виступи учнів з результатами дослідження «Чи економно використовується вода в нашій школі?» в) Виставка плакатів «Охорона води»
VІ. Рефлексія 1. Складання сенканів про воду в групах 2. Підсумки. Метод незакінчених речень: Перехід води з одного стану в інший називається … Вода потрібна людям для… Воду необхідно берегти тому, що…
|